Infocameraman’s Blog

un blog pentru pasionatii de camere video

Maya To After Effects advanced

Maya To Ae este o problema veche ce nu are o solutie bine determinata de multi ani.

Nici un tutorial pana acuma nu m-a ferit de erorile la import din ae, nici macar in helpul de la Adobe After effects nu avem o solutie pentru problemele ce le intalnim cand incercam sa folosim camera data din maya in ae. Dupa multe,multe, multe…….multe incercari si zeci de ore de teste am reusit sa creez un workflow cat de cat stabil si fara erori(daca sunt urmati pasii care trebuie) intre maya si ae.

Am incercat sa nu intru in detalii foarte mult pentru ca ar fi fost un tutorial foarte lung si oricum pentru a utiliza maya impreuna cu ae ai nevoie de cunostinte cel putin medii de utilizare a ambelor programe. Sper sa va fie de folos sfaturile de mai jos si imi cer scuze daca nu e e pe intelesul tuturor.

Presupunem ca facem o animatie simpla in maya si vrem sa punem texturile in AE . Binenteles se poate face complet totul in Maya dar sa zicem ca vrem sa modificam grafica dupa ce am randat din Maya. Ar necesita prea mult timp recalcularea completa a animatiei, mai ales daca avem nevoie de mai multe versiuni cu mai multe tipuri de grafica.

Este foarte important sa stim dinainte ce animatie dorim, sa editam animatia si keyframeurile in maya, pentru ca in AE vom putea modifica doar texturile. Se poate reilumina o scena 3D randata cu luminile din ae chiar si retextura pe baza “nomal map pass ” cu ajutorul unui plugin gratuit, dar este o procedura complicata de compositing pe care nu o voi descrie in acest tutorial (pluginul Normality, creat de Stefan Minning, http://www.3dcg.net/software/normality/ ).

Creeam o noua scena si setam frame rate-ul la 25 cadre pe secunda ( 25fps) iar Working units in milimetri (putem lasa centimetri si la sfarsit sa schimbam in milimetrii, inainte de a exporta scena ca maya ascii).

Setam durata animatiei la 100 frameuri si corectam animation range astfel incat animatia sa inceapa la 0 si sa se termine la 100. Default maya incepe animatia de la 1 iar cand schimbam framerateul se va modifica in 1.01.. si ceva iar daca vom exporta asa scena si vom incerca sa deschidem in AE va da eroarea “ After Effects AEGP Plugin MayaImport: Inconsistent number of keyframes for Maya camera.”

Pentru animatie am creat o scena simpla cu 3 cuburi carora le vom aplica o poza pe laturile cu fata la camera in 3D space in Ae.

Urmeaza sa cream locatorii ce vor indica pozitia in 3d a cuburilor in After effects. Tinem tasta V apasata in timp ce ii pozitionam pe colturile obiectelor din scena, apoi ii rotim astfel incat sa aiba aceasi orientare cu laturile cutiilor.

Dupa ce iam fixat pe pozitii locatorii trebuie redenumiti cu prefixul “Null” pentru ca AE sa ii recunosca ca si Null objects.

Urmatorul pas e sa cream camera. Din meniul Rendering> Camera aducem in scena o camera free. Camera nu trebuie sa fie Aim, iar la Fit Resolution Gate setam  Vertical. Apoi setam rezolutia inaite sa o animam, iar deasupra de viewport bifam Show resolution gate(optional) .

Din meniul render settings alegem una din rezolutiile presetate deoarece daca introducem o rezolutie arbitrara avem sansa ca la importul camerei in Ae sa vedem ca scena are alte dimesiuni fata de ce am randat datorita unor probleme de aspect ratio, iar pentru a evita acesta problema recomand sa folositi unul din presetuile existente.

Odata animata camera, puse luminile, texturile si ce mai avem ,salvam scena cu extensia *.mb si randam animatia.(foarte important sa nu uitam ca animatia incepe de la 0 nu de la 1 cum e in render settings default, pentru ca daca o lasam de la 1 vom observa ca in AE locatorii vor pierde colturile obiectelor iar trakingul nu va functiona deoarece in aescena importata va incepe de la 0)

Dupa ce am randat animatia, stergem toate obiectele din scena astfel incat numai locatorii(redenumiti cu prefixul Null_… ) si camera sa ramana in scena(nu este necesara stergerea celorlalte obiecte dar pentru a avea o scena cat mai mica si pentru a o importa mai repede in ae).

In situatia de fata camera este cea care este animata iar locatorii sunt fixati pe pozitii si nici ei si nici cuburile nu se misca. Putem sa animam locatorii daca dorim sau ii putem parenta la obiecte animate si apoi cu ajutoru unor scripturi sa le dam Bake la animatii astfel incat sa avem keyframeuri chiar daca sunt parentati la obiecte, dar in caul acesta  sunt statici. Dupa ce am curata scena de obiecte si avem numai camera si locatorii, cu acestia selectati mergem in Edit>Keys>Bake simulation iar apoi salvam scena ca si maya ASCII cu extensia *.ma.

In Ae un pas foarte important inainte de a  aduce materialul randat e sa setam import sequence options la fps la care am lucrat in maya( 25fps in cazul de fata).Intotdeauna sa randati din maya ca si secventa de fisiere, egal ce form.

Dupa importul fisierului cu extensia ma vom avea o compozitie ce va contine camera si nuluu objects in 3D space astfel incat daca nullurile isi pastreaza pozitia pe colturile obiectelor , va fi relativ usor sa adaugam materialul dorit de noi pe fetele cuburilor.

Daca locatorii in maya sunt statici atuncea vom putea sterge toate keygframeurile null-urilor din ae.

Daca pozitia locatorilor corespunde pe toata durata animatiei si nu isi pierd locatia, le ajustam orientarea astfel incat sa fie plasati pe fetele cuburilor( modificam scale pe toate axele fara sa il deformam pentru ca vom copia pozitia si toate transformarile lor la obiectele ce le vom plasa in locul lor)

La final daca totul e facut corect vom obtine un traking perfect, iar layerele din ae isi mentin pozitia dealungul animatiei, cu posibilitatea de l schimba grafica de pe fate cum dorim.

Cam acestia sunt pasii necesari pentru  3d compositing in after effects. Sunt putin cam multi pasii dar daca ii urmariti 99% nu veti avea probleme la camera data transfer din maya.

Ce se poate face cu tehnica aceasta?

Raspunsul corect ar fi, cred, limitarea este doar imaginatia noastra.

Cateva exemple ar fi: reclamele mult iubite la detergenti(randezi cutia si schimbi eticheta cum doresti din ae ) sau parfumuri sau alte produse cu suprafete plane, sau videoclipuri cu elemente cg, sau 3D traking pe un material filmat > point cloud in maya pentru introducere de elemente cg> 3D compositing in ae cu camera data din maya, etc.)

August 6, 2011 - Posted by | VFX/Motion graphics | , , , , ,

4 comentarii »

  1. Darve, ne bucuram ca ai revenit printre noi🙂

    Comentariu de infocameraman | August 7, 2011 | Răspunde

    • 🙂 si eu ma bucur. Am fost putin distras de anumite probleme in ultimul timp, dar voi posta mai des acuma😛

      Comentariu de Darvinius Berar | August 7, 2011 | Răspunde

  2. Foarte tare🙂 Darve bine ai revenit

    Comentariu de Alex Filip | August 7, 2011 | Răspunde

    • Mersi mult😛, sunt doar cateva secrete pe care le-am descoperit si sper ca vor fi de folos cuiva🙂

      Comentariu de Darvinius Berar | August 7, 2011 | Răspunde


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s